Sunday, July 10, 2011

1870 dagen derpå

1870 dagen derpå, juli 2011

(1) Jonar: Kyr til 70, havn til 95, Frisco til 200
(2) Tina
(3) Are-Harald
(4) Jannicke: Den til 20, Katy til 200
(5) Tor: Bro til 65

De private går nesten billig, Tina kunne fått Katy til 165, Jonar Frisco til 180.

A1: Tor, med bro, ser at hvis han starter Mopac nå, så får han bare 40%. Han vil vente med å starte for å få 50%. Jeg avslører planen, men Jannicke kjøper en Frisco-aksje tidlig som gjør at Tor likevel får 50% i Mopac, som startes til 68 i kurs.
Kun Frisco og Mopac i drift. Frisco overtas av meg fra Jonar.

O1/A2/O2: Frisco får en treig start, Mopac tjener 160 på tre treere.

A3: Jannicke selger 3xMopac, 2xFrisco og starter Cotton belt i 100(!), som har Friscoruter. Tor går til 70% i Mopac.

A4: Jeg overtaler Jonar og Tina til å starte, med hjelp fra meg. Mopac/Tor sine toere varer to runder kortere.

O4: Tina kjøper 2x3-tog, har ikke notert i hvilket selskap. Jonar får en treer og en firer. Toere kjøres kun 1 gang.

A5: Tina starter Santa Fe til 68. Tor starter Illinois. Mye redeeming.

A6: Ingen starter og alt selges ut. Det har gått en femmer.

O6: Mye penger tjenes med brune skinner, 300 eller såder per selskap.

A7: Alle har penger til å starte og alle har plass. Jannicke med pri passer, Tor passer, Jonar starter TP i 100, Tina passer, Are-Harald starter Burlington til 100, Jannicke Southern Pacific i 100. To gule selskap og alle på limit. Kun en SP ikke solgt.

O7: Fem tolvere selges, en til hver, rett etter aksjerunden. Det blir ikke ny aksjerunde, de fleste tolvere kjører bare to ganger. Jeg tapte over 1000 på mitt tolverkjøp, har jeg skrevet.

Kæsj+aksjer=totalt
1. Tor 3160+4285=7445
2. Jannicke 2333+3997=6330
3. Are-Harald 2253+3431=5684
4. Tina 2749+2608=5357
5. Jonar 2142+2994=5136

Denne runden blei Frisco overtatt første runde, og det var bare to startups. Penger bindes opp, og de med gode toerruter (Tor) og mye privates (Jannicke) gjør det bra.

Den kan være lurt å manøvrere slik under privatauksjoneringa at det ikke oppstår en situasjon der Frisco bør kjøpes ut, med mindre man har mye privates eller gjerne broa. Eller, hvis man har mulighet til å starte, at man starter noe som har fordel av treig start. Kansje Southern Pacific? Med litt tid til å bygge får de fete linjer.

No comments: