Sunday, February 19, 2012

Søndagschaos med 1800, andre runde

1800 Café Chaos 19. februar 2012 runde 2.

(1) Jonar: Rio Grande 160.
(2) Jannicke: DSL til 80.
(3) Are-Harald: Den til 25.

A1:
Jonar grønn, Jannicke oransj, AH blå.

O1: AH/blå selger alle aksjer i selskapet ut. Oransj selger 3.

O2: AH/blå kjøper alle aksjer tilbake, til 70 per stykk.
3-tog til blå og oransj. Grønn kjøper stor privat av Jonar.

A3: Jonar kjøper obligasjon.

O3: Jonar med obligasjon og grønn som har dyr privat og 1x2-tog, tjener nå mest, 50+20+ca 50 for kjøringa. Samtidig kontrollerer han togutviklinga, da det er kun han som har plass til firer.

A4: Jannicke kjøper obligasjon. AH har 11 penger for lite.

O4: Grønn blir innemurt, lol? Oransj og blå legger begge stasjoner i Denver! Det kunne vært sett og forhindra, så ingen grunn til syting, og syting blir det heller ikke. Blå kjøper femmer, oransj kjøper E-tog.
Jeg har ikke notert når fireren kom, jeg husker bare blå kjøpte femmer umiddelbart etter at 2-toget var borte.

A5: Jonar selger seg ned til 40% i grønn. Planlegger 2x2E-tog. Jonar har nå 6 brev, Jannicke 3 og AH 4. AH kjøper obligasjon. Høy kurs på aksjer, få aksjebrev hos spillerne.

O5: AH kjører halv pluss null og kjøper 3E pluss 2E, tjener 490 tredje OR. Jonar mangler 1 penge på 2x2E og må vente enda en runde, og nå blir det litt surmuling. Tjener etterhvert 300 på 2x2E-tog og 4-tog. Jannicke 230 på to 2E-tog.

A6: Alt selges ut.

O6: Alle tre OR kjøres ut. Blå når akkurat 225.

Jonar: Kontanter 1382, aksjer 1485, totalt 2867.
Jannicke: Kontanter 1051, aksjer 1570, totalt 2621.
Are-Harald: Kontanter 1781, aksjer 1995, totalt 2776.

Jonar nummer to med innemurt grønn. Jeg synes det er veldig merkelig. Tidlig i spillet rigga han seg veldig bra til, med den dyre privaten, beste toerrute, tidlig obligasjon og mest inntjening, men at han likevel slo Jannicke, som jeg ikke klarer se gjorde store feil, synes jeg er kjemperart.

Jeg følte meg underlegen første halvdel av spillet. Høy startkurs ga liten P/E, jeg hadde få brev, fikk obligasjon seint. Men på slutten, da jeg kunne bruke de ekstra pengene i selskapet på å få to evigvarige tog nesten umiddelbart med 1 innbetaling og nesten ingen obligajonspenger, da tog jeg av som en rakett. Med grønne tokens på kartet ville jeg tjent 30 mindre på de siste 2E-toget, og uten innelåst grønn ville det neppe blitt kjøpt.

Siste runde tok vi på ganske nøyaktig to timer.

18xx-systemet er så komplekst at selv denne minivarianten er virkelig lite transparent.

Trikset med å spekulere i egne aksjer fra første til andre OR er så lurt at jeg lurer på om det kan være meningen at selskap kun skal kunne kjøpe en aksje i seg selv hver OR.

No comments: