Sunday, January 17, 2010

1832: Gult kaos.

1832 17.1.2010 på Café Chaos.

For mer om 1832, se rapporten fra spillet dagen før.

(1) Jannicke
(2) Are-Harald (meg)
(3) Tor
(4) Jonar

Private:
20 til Jannicke, tidlig
Cotton til meg for 40
Havna til Tor for 90
London til Jannicke for 75
Gruva til Jonar for 85
200 (den med 20% i CoG) til Jonar for 200.

Privatene gikk billig fordi Jannicke kjøpte ut den til 20 i sin andre tur. Ho gjorde dette for å få London-privaten billig. Dette var planen hennes, å få den for å kunne starte til høy kurs. Jeg og Tor bydde opp havna.

A1: Tor starter GMO i 72. CoG settes til 100. GMO selges ut(jeg kjøper 40%), 1x CoG igjen.

O1: 2x2-tog til begge. GMO går mot Atlanta.

Fra 1832 17.1.2010

A2: Jeg dumper 4xGMO, starter Atlantic til 68. Kunne hatt råd til høyere kurs, men ville ha høyest mulig P/E tidlig i spillet.

O2:
Fra 1832 17.1.2010

A3: Jannicke selger og starter FEC til 90. Tor redeemer med GMO.

Fra 1832 17.1.2010

O3: FEC sørger for å kjøpe treere. Forøvrig veldig bra skinnelegging av Tor her, han får GMO til Atlanta, gode tokens og sikrer bra rutenett gjennom hele spillet.

A4: 2x3-tog i bordet. Nå skjer det noe interessant: Jeg dumper 40% av Atlantic til bank pool, og starter West Point til 68. Igjen, lav kurs for å få god P/E. Planen er å gule Atlantic. Men Tor kjøper seg opp til 50-60% og tar over. Altså ga jeg Tor et gult selskap i fanget, et med ferdig rutenett og med billige aksjer. En ting er jo at han skulle nøyd seg med å kjøpe 30%. Jeg tror denne type dump er neppe lurt i de fleste tilfeller, men denne gangen fungerte det - for meg. På dette tidspunktet kontrollerte Tor 90% av GMO, 60% på hånd og 30% i selskapet.

O4: Folk (dvs Jannicke og Jonar) er gnitne og vil ikke kjøpe treere. Jeg gir gass med West Point og kjøper to treere og en firer. De får kjapt ruter, men dessverre mangla det 20 penger på å legge en viktig token. Hadde jeg starta i litt høyere kurs ville de tjent mye mer første gang de kjørte.
Jonar sitter med kun tre toere i CoG og mister kurs og innkjøring på at jeg blåste toerne. Jeg mener det er selvsagt at han skulle kjøpt en treer mens han hadde sjansen.

Fra 1832 17.1.2010

A4: Siden toerne blei blåst tidlig har ingen penger til å starte. Tor får kontroll over 100% av sitt selskap, 60% på hånd og 40% i selskapet. Han redeema altså en aksje hver eneste aksjerunde.
Tor og Jannicke sitter med rundt 300 penger hver det ikke finnes aksjer å kjøpe med. Tor foreslår at Jannicke skal hjelpe han i gang. Dette dusteforslaget er Jannicke rutinert nok til å blåse vekk :-P Tor sier seinere at han hadde nok penger til å starte til lavere kurs enn 100, men valgte å la være for å preservere togene til GMO, som tjente bra med penger i denne fasen.
Her var det Tor egentlig hadde tenkt å kjøpe de 30%, tror jeg det var, av West Point-aksjer som låg i initial offering. Men så blei han avleda av forhandlingene med Jannicke, og passa. Når han oppdaga tabben ville ikke bordet la han gjøre det om igjen.

O5: Femmer ligger i bordet når vi starter, og blir liggende. Dette er gullrunden min. West Point sine tog trykker penger. CoG sitter med kun en firer disse to rundene. Jonar får kæsja ut gruva.

A6: Alle vasser i penger. Jonar har pri, jeg er sist. De andre starter etter tur. Jeg passer til alle har starta det de vil. Så kjøper jeg meg opp til 40% i selskap etter selskap og gruser aksjekursene. De andre hjalp villig til, ved å foreslå at vi bare kunne ta å flytte aksjene rett til bank pool og droppe kursen uten at jeg skulle betale og slikt, for å spare tid. Så starter jeg LN. Etter at aksjerunden er ferdig skjønner de at dette skulle de aldri ha tillatt. De skulle solgt seg ned til 50% for å tvinge meg til å ta tap på dumpinga. Mens jeg er veldig fornøyd med dette trekket. Her ga jeg alle andre vesentlig lavere sluttaksjeverdi. Delvis oppveid av at aksjene blei billigere å kjøpe i påfølgende aksjerunde, men likevel, viktig.



O6: Litt mangelfulle notater her. Tor får seg to seksere. Alle merger, utenom meg. Tor lar bestå og merger Atlantic, det gule, med sitt nystarta selskap. Gult system!
Dumpinga mi gjør også at West Point får kjørt en runde til mens treerne ennå er i spill.
Jeg skulle la LN kjøpe opp West Point, men gjorde det meste galt på forhånd. Ikke var pengene på rett sted, og ikke hadde selskapene kontakt. Toghandlinga gjorde jeg også feil. Jeg mister totalt motet av at jeg ikke klarte å tenke klart nok til å få gjordt det jeg ville. Jeg får lyst til å gå hjem, men spiller pliktmessig videre uten å engasjere meg særlig hardt.
Tror jeg valgte å gule West Point her. De hadde lav kurs, hadde tatt inn for å få kursen ned slik at de skulle bli billige å kjøpe opp. Og jeg måtte uansett kjøpe et tog til når femmeren min rauk.

A7: Jeg kjøper presidenten til Georgia til 68, for å gjøre det litt vanskeligere å pushe mot 12-er. Tor legger ut tre GMO-aksjer til emisjon, jeg og Jannicke kjøper hver sin. Tor angrer voldsomt på dette nå spillet er ferdig.

O8: Ingen notater.



A8: Alle aksjer selges ut. Jannicke lar være å kjøpe seg til limit, fordi ho sparer penger til 12-er. Det ho burde gjordt er å uansett kjøpe seg opp, og så dumpa i aksjerunden. Da kunne ha hindra oss fra å få sitte på så mange aksjer og fått kursene litt ned. Eller bare latt være å kjøpe tolver, eventuelt.
Tor starter Georgia. Et selskap som kommer inn med 680 i kapital og som trenger et tog som koster 1100. Jeg mener han ikke skulle gjordt dette. Jannicke og Jonar var begge bestemte på at tolver skal det bli. I denne aksjerunden får jeg kjøpt meg opp til langt over limit, siden jeg har mange gule aksjer - mitt eget West Point, og litt i Tors gule system.

O8: Jannicke kjøper 12-er. Tor å selge en aksje for å få råd til 12-er til Georgia. Jonar legger ut nesten alt en tolver koster fra hånd. Han får 6-8-12-tog i systemet sitt, historiens sykeste togpark. Tor kjøper litt seinere en tolver til til det gule systemet sitt, som har mye penger.



Og det er alt jeg har notert! Fra jeg (trodde jeg) dreit meg ut i O6 var jeg delvis ute av spillet, mentalt.

Inntjening og aksjekurs siste runde:
GMO kurs 400, 500 inn.
Jonarsystem kurs 275, 840 inn.
Jannickesystem kurs 250, 630 inn.
LN kurs 180, 330 inn.
Georgia kurs 110, 380 inn.
Tors gule system kurs 72, 630 inn.

Plassering - aksjer - kæsj - sum
1. Are-Harald: 4243 + 4520 = 8763
2. Jonar: 4996 + 3736 = 8732
3. Tor: 4375 + 4014 = 8389
4. Jannicke: 3855 + 2321 = 6176

Jeg vant med 31 penger framfor Jonar!!



Etterord:
1832 er vesentlig mer komplisert enn de fleste andre variantene, både på grunn av merginga men også på grunn av kartet. Rutene og skinnelegginga mot slutten er helt vill. Jeg har store problemer med å se muligheter og planlegge mot gode ruter. De andre ser ut til å fikse dette bra.

Skikkelig teit at jeg fikk en total moralkollaps på midten, og spilte halvvengasjert resten av spillet - for så å vinne. Aldri gi opp! Dette tyder på at jeg/vi ikke alltid er istand til å forutsi særlig bra hvem som leder og kommer til å vinne. Altså er det man må gjøre å hele tida spille for seier, selv om man synes det ser mørkt ut.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg vant, og jeg skjønner ikke hvorfor Jonar nesten vant. Jeg syntes hele tida Tor låg suverent best an. Jeg vant selv om jeg hadde få aksjer med toppverdi, og selv om jeg gjorde mange vesentlige tabber underveis. Det er interessant at det å ha mange gule aksjer kan gi seier. Forholdene må da ligge til rette slik at man får kjøpt seg opp. Her gjorde de det, men jeg tror omstendighetene var særdeles heldige akkurat denne gangen. Tor hadde også flere gule aksjer enn meg.

Tor gjorde tabber i dette spillet, vesentlige tabber, det pleier han ikke gjøre.

No comments: