Sunday, January 3, 2010

1850: Tors tre treere.

1832 16. januar 2010 i HH gate 14.

1832 er ned mot Florida. Selskaper kan slåes sammen, enten til systemer med 5% aksjebrev, eller ved at et selskap kjøper opp alle aksjene i et
annet.

Selskaper:
FEC - Florida East Coast Railway
N&W - Norfolk and Western Railway
CoG - Central of Georgia Railway
L&N - Louisville & Nashville Railroad
GM&O - Gulf, Mobile & Ohio Railroad
SAL - Seaboard Air Line Railway
ACL - Atlantic Coast Line Railroad
WestPoint - Atlanta & West Point Railroad
SR - Southern Railroad
Georgia - Georgia Railroad

I tillegg har Tor laget aksjebrev og selskapsbrett for
Seaboard System
Chessie System
Norfolk Southern
Disse er basert på virkelige selskaper, men noe løsrevet fra tid og rom. Tor har lovet å lage tokens til dem også, for å gjøre det å finne ruter
enklere.

(1) Jannicke
(2) Jonar
(3) Tor
(4) Tina
(5) Are-Harald (meg)

Private:
Stagecoach 20 til Jonar for 20
Cotton 50 til Jannicke for 60
Havna 50 til Tina for 90
London 70 til Jonar for 105
Gruva 90 til Jonar for 105
200 (den med 20% i CoG) til Tor for 205

Privatene blei bydd opp i skyene. Tina ga 90 for havna, og Jonar gav rekordmye for sine.

A1: Tor får pri og forsøker forgjeves å overtale noen til å hjelpe han igang med CoG. Han passer, Tina passer. Jeg, som sitter uten privates,
starter FEC (den ned mot Florida) Jannicke får med seg noen til å starte Atlantic Coast Line.

O1:
Fra 1832 I

A2: ACL selges ut, men ikke FEC. Jeg er en dumper og folk vegrer seg for å eie 20% i mine selskap.

O2: Fem toere ute.
Fra 1832 I

A3: FEC utsolgt.

O3: 8 per aksje i begge selskap. Folk med privates, som Jonar og Tor, har gode tider med større P/E enn folk med mye penger i aksjer.

Fra 1832 I

A4: Tor har pri. Han klager på lite samarbeidsvilje rundt bordet (dvs folk hjelper han ikke å starte). I et desperat trekk selger han løse
aksjer og starter presidenten i Seaboard. Seaboard kommer til dekka bord, rutemessig (bilde) Han kjøper seg opp til 50%. Tina kan starte
Georgia hvis ho selger alt, men vil ikke det fordi ho vil ha høyere kurs enn 72. Istedet hjelper ho Tor igang med Seaboard og kjøper to aksjer der.

Fra 1832 I

Tina kunne ha gjort Tor FUBAR, og sannsynligvis gitt seg selv en bedre posisjon, ved å starte Georgia, som i sin andre OR hadde fått token nede hos FEC og hatt gode ruter.

Fra 1832 I

Dette er et bra eksempel på at vi trenger mer brutalitet, og at budet mitt om at det aldri lønner seg å hjelpe noen å starte som regel gjelder.

O4: FEC tjener 100, ACL 80. Tror første treer blei solgt her.

Fra 1832 I

A5: Alle aksjer selges ut. Pri til meg.

O5: FEC tjener mest, Atlantic minst.

Fra 1832 I

Fra 1832 I



A6: Jonar starter GMO til 100. Tina starter West Point til 82. Jeg kjøper og dumper ned de som starter for å få kjørt de tre toerne i FEC en ekstra gang.

O6: FEC holder igjen 300. Trenger penger til tog! Toerne ryker.



A7: Jeg starter kjøper presidente i Georgia til 68, Jannicke starter Norfolk & Western til 68. Tror det er her Tor flyter CoG også. Altså tre startups. Jeg tenker meg om og ser at slik landet ligger blir det garantert 6-er hvis jeg starter, og veldig lite sannsynlig 6-er hvis jeg ikke starter. Starter jeg vil alle selskap utenom Jonar (GMO) og Tor (CoG) kjøre med 1 tog. Det blir fryktelig magert. Jeg velger å la være å starte Georgia og bare sitte på presidenten. I etterkant tror jeg dette er noe av det lureste jeg gjorde.

O7: Takka være at jeg dumpa ned CoG et par hakk kommer GMO ut først, og Jonar rekker å kæsje ut privatene sine. Her kunne jeg ha FUBARa han hvis jeg hadde tenkt meg nøyere om. Jonar lever tidvis farlig. CoG kjører for 300 første kjøring. FEC kjører best til sammen i begge rundene.

Fra 1832 I

A8: Jeg selger meg ned for å få plass til å starte Georgia. Folk støttekjøper. På dette stadiet eier de fleste 80-90 prosent i selskapet sitt. Mye støttekjøping denne runden.



Jeg angrer på at jeg starter Georgia for seint, tenker jeg ikke rekker å gule de ut før det bare er skroteaksjer igjen å kjøpe. Men i etterkant tror jeg det var lurt å vente (se over).

Etterpå tenker jeg at det å få et gult selskap kanskje er noe man bør gjøre de gangene det er opportunt, framfor å på forhånd bestemme seg for å gjøre det. Blir selskapet gult for seint, kan det være lite interessante aksjer igjen å kjøpe. Og er det flere gule selskap synker gevinsten. Vet ikke om det stemmer helt. 1832 er også spesielt på dette punktet, siden de fleste aksjer blir ok siden skrotet gjerne fusjoneres til å bli bra.

I mergefasen etter aksjerunden danner Tor Seaboard System av Seaboard Air Line og Central of Georgia til en kurs på 140.

O8: En femmer i bordet. Torsystemet tar inn 490 på 3-4-5-tog. Georgia kjøper 6-er og utløser siste mergefase. Jonar (GM&O og L&N blir Chessie System) og Tina (WestPoint og Southern Railroad blir Norfolk Southern) lager system.

Fra 1832 I

System A er Tor sitt, system B er Jonar sitt og system C styres av Tina.
Jannicke merger ikke. Ho ville tapt massivt med kurs. Jannicke sitt Atlantic mister sine to treere, og ho legger ut for nytt tog uten å måtte selge aksjer.



I runde to kjøper Jonar to åttere til systemet sitt!! Og det var planlagt. Bra jobba!

Jeg selger to aksjer for å få råd til en tier til Georgia.

A9: Jeg får kjøpt meg opp til 11 aksjer før det er tomt for penger, har jeg skrevet. Stemmer det fikk jeg lite utav å kjøre Georgia gult. Tor får 30% i mitt gule selskap. Alt selges ut. Folk prater om 12-er. Tina, Jannicke og Tor har en femmer hver.



O9: Tokenisering, muring, bygging rundt. Tor kjøper tier i runde to. Tina kjøper første tolver til systemet sitt. Tror alle ender opp med å kjøpe en tolver utenom meg. Jeg er sliten og trøtt og glømmer å regne med pengene jeg har liggende i Georgia. Jeg tenker jeg klarer ikke å kjøre inn 1100. Dette var min store tabbe. Jeg ville bare behøvd å kjøre inn kansje 700, og FEC hadde etterhvert veldig gode ruter til to tog.

Jeg prøver å lage festning ned mot Florida. Bruker flere skinnelegg på det, men selv om jeg har to selskaper klarer jeg ikke planlegge det godt nok, og det blir lagt åpning.

Fra 1832 I



A10: Pass rundt.

O10: Jeg innser 12-er tabben.Skinnelegginga på slutten av 1832 er helt vill, kartet åpner opp og mye blir mulig. Jeg ser jeg er for dårlig til å se mulighetene som ligger i sluttspillet til inntjening på forhånd. Faktisk var det ekstraruta nedover Florida som jeg prøvde å mure vekk som ga FEC potensiale til å kunne kjøre kongelig med to tog. I denne fasen synes jeg Tina og Jonar brillierte med å finne gode ruter til selskapa sine. Vel egentlig fiksa alle andre enn meg akkurat den fasen bra.

Kartet mot slutten:
Fra 1832 I

Inntjening og aksjekurs siste runde:
Seaboard System (Tor) kurs 400, 650 inn
FEC (mitt) kurs 400, 250 inn
Atlantic Coast Line (Jannicke) kurs 375, 330 inn
Chessie System (Jonar) kurs 275, 590 inn
Norfolk Southern (Tina) kurs 250, 720 inn
Georgia (mitt gule) kurs 76, 380 inn
Northfolk & Western (Jannicke sitt gule) kurs 72, 250 inn.

Resultatliste:

Plass - navn - aksjer - kæsj - totalt
1. Tor: 5750 + 2620 = 8370
2. Are-Harald: 5274 + 2689 = 7963
3. Jonar: 4848 + 3025 = 7873
4. Tina: 4420 + 3231 = 7651
5. Jannicke: 4585 + 1911 = 6496

Tor vant med god margin! Veldig jamnt på midten.



Etterord: Resultatlista fulgte stort sett aksjeverdirankingen. De med flest høyverdi-aksjer kom best ut. Jannicke er et unntak - ho er god til å drive selskap men ikke så god til å tjene penger for seg selv.

Tor gjorde få eller ingen tabber og vant helt fortjent denne gangen - takka være starthjelp fra Tina :-P Tor er generelt sett flink til å få med seg folk på ting som gavner han selv veldig mye, spiller generelt bra og gjør lite feil. Derfor vinner han ofte. Hva kan vi andre gjøre med det?
1. Aldri hjelp Tor. I alle fall ikke til å starte selskap.
2. Spill bedre og gjør færre tabber.
3. Hvis det er mulig å ødelegge for Tor, eller andre, og det koster lite - gjør det!

4 comments:

Tor said...

Spennende omgang, der alle utenom Børge hadde spilt varianten før. Jeg kom greit igang hva privates angikk (billig). Fornøyd også med å starte Rock Island, men gapte over altfor mye med å kjøpe tilsammen tre 3er-tog (to med MoPac). Rock Island hadde to 2er-tog som jeg selv obsoletet med MoPacs togstunt. Men pokker heller, jeg så rødt hver runde de nordlige selskapene hordet penger med 2erne sine. Interessant situasjon uansett at andre spillere kunne avgjøre om jeg gikk konk eller ikke (siden jeg bestemte meg for uansett ikke å engineere konking, noe som forøvrig ville vært lett). Pussig likevel at bordet lot meg først kjøre en mengde runder med 3er-tog, og deretter vente så lenge på å kjøpe 8er at mitt 4er-tog overlevde ganske lenge. Bordet burde latt meg overleve, men blø skikkelig med aksjesalg for å finansiere togkjøp. Dermed slapp jeg å selge aksjer og hadde likevel litt cash til overs. Derfra og ut kunne jeg konsentrere meg om det jeg kan best: Bygge linjer og operere togselskaper.

Mine tanker om de andre spillerne:
Børge: Veldig godt igang med Northern Pacific og gruve-private. Hadde nok cash og dertil priority til å starte Milwaukee Road på et kritisk tidspunkt (2er-tog obsolete). Tapte momentum dermed, og måtte ta 0-dividender og togløshet i Northern Pacific istedenfor, og dårligere inntjening. Hadde vunnet lett med MoPac.

Tina: Fikk gode ting igang med Union Pacific, men dessverre for henne en aksjerunde for seint. Litt bedre timing så kunne hun ha fått cashet ut 160-privaten (hun fikk iallfall cashet ut brua ved å selge denne til MoPac). En runde tidligere og hun kunne hatt to selskaper, og resten kunne vært spillhistorie.

Jonar: Hadde god smelt på osten en god stund, men blundret i togsjonglering. Han burde solgt en aksje eller to for å cashe ut en 10-er da han likevel hadde tømt Burlington for tog. To tog er dobbelt så deilig som ett tog. Dermed blei det litt svakt med cash på slutten for Jonar (og for svak aksjekurs på Burre og KATY). Dette synes jeg er viktigere enn at han redeemet en KATY-aksje for mye. Forøvrig god og frekk tokenisering.

Are-Harald: Få taktiske feil (kanskje med unntak av Soo Line, men jeg er ikke helt overbevist). Men, siden du ønsker å bli bedre og bedre: Personlig synes jeg at du er svakest på politikk. Det først eksempelet er helt i begynnelsen: Great Northern trenger 3er-tog, og det kunne skjedd hvis du hadde oppfordret noen rundt bordet til å starte et selskap nummer tre (istedenfor å poengtere at mange spillgrupper nekter å starte Rock Island (og KATY i 1870) for ikke å hjelpe spilleren med den privaten for mye). Det er egentlig skjelden det ikke startes tre selskaper minst.
Og nr 2: Du klarer å vurdere når jeg akkurat kan overleve (men må blø skikkelig og fortjent straffes for togstuntet). Da må du i de kritiske øyeblikk rådgi og grunngi ovenfor de spillerne som har mulighet for 6er-tog og 8er-tog at this is the time. Du var mest aktiv i forkant, og det blei for seint (for mye intern sjonglering i selskaper istedenfor å bare cashe ut det sure 6er-toget og gi god spanking).
Nå kan du innvende at dette ikke har noe med selve spillet å gjøre, og at en egentlig ikke burde gi folk råd, gode eller dårlige, eller prøve å påvirke andre spillere til å gjennomføre handlinger som er opportune for deg selv. Men siden alle brettspill, fra Diplomacy til Ludo, har en menneskelig faktor når vi samles og spiller, er jeg ikke enig.

Point taken på intrudering av andre spill :=)

Bare så vanskelig å la være av og til.
OK, just my 3 cents.

Tor said...

Tror forøvrig Jonars cashbeholdning beror på regnefeil. Han la ikke ut for togkjøp i det siste sette med OR, og det skulle nesten være fysisk umulig å ha så lite cash. Ikke veit jeg, men...

Tenkofant said...

Jeg skjønner heller ikke hvordan Jonars lave pengesum kan være resultat av noe annet enn regnefeil. Jeg tror han kan ha glømt å legge tid de 2000 som vi la inn i banken. Men det tilsier at han hadde like mye kæsj som deg til slutt og du tjente vel mye mer penger?

Har tenkt meg litt om og grunnen til at du gjør det bra er at du gjør lite feil, tar sjanser og slipper unna med det. Fordi andre lar være å dumpe på deg, eller slik som med treerne nå. Og at du ofte får med deg folk på ting som tjener deg. Som å starte nye selskap og slikt.

Jeg er kansje litt for mye i min egen verden. Gir jo råd til andre og slikt men jeg ser ikke så lett strategiske aspekter ved meg og andres fellesinteresser.

Tenkofant said...

Synes det funker veldig bra med videoer fra pausene! Det pluss sluttdiskusjonen, som jeg ikke fikk med hele av her, gir bra oversikt over spillet. Tror jeg vil satse på dette neste gang også.